مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

میثم ریاحی ،نفر سوم جایزه شعر فراسپید ایران

میثم ریاحی ،نفر سوم جایزه شعر فراسپید ایران

خبرگزاری ایسنا ، ایبنا و ایرنا : هیئت داوران همچنین ضمن تقدیر کتبی از شعر شاعران  کتایون ریزخراتی، سعدی گلبیانی، علی جهانگیری، شهرام گراوندی، سعیدە کشاورزی، محمد علی نوری، حمید باقری، سینا بهمنش، حسین اشراق و فرحناز عباسی جایزە سوم شعر برگزیدە را مشترکا بە مهدی قلایی، ایمان صفری، رضا روشنی و میثم ریاحی تقدیم کرد.

 نظری به

نظری به"وقتی صدا را مرتکب شدم"میثم ریاحی علی مسعود هزارجریبی

فصلنامه نوشتا و مجله ادبی پیاده رو - ویژه نوروزی : در نهایت شاعر جوان این مجموعه کلام یاکوبسن را خوب درک نموده که "شاعری تجاوز به حدود زبان است " یعنی حتی معیار شکنی و در واقع فرا و فراتر از دوره پیشین کارکردهای زبانی و پرهیز نسبی از الگوها.با سیر و نظر به این مجموعه فضای بحث و چالش و تأمل برای شاعران جوانی که شالوده شکنی در لذت متن و تفکر زایش شگفت را جستجو می کنند پدید می آید.

نگاه به

نگاه به "وقتی صدا را مرتکب شدم " میثم ریاحی امیر حسین بریمانی

روزنامه ایران ، صفحه 8 ، یکشنبه 16 اسفند 1394 : در این اشعار به بهترین شیوه ممکن روایت به کلی نفی شده و همان منطق درونی راهگشای مخاطب است. نهایتا میثم ریاحی را می باید یکی از شاعران خوب دانست که آمیزه ای از زبان شعر دهه چهل و تلقی خود از امر انتزاعی را در شعریت اش بنا نهاده است.

دانلود ویژه برنامه دوم میثم ریاحی در رادیو فرهنگ

دانلود ویژه برنامه دوم میثم ریاحی در رادیو فرهنگ

گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ در برنامه ای با نام «کارنامک» با حضور ابوالفضل پاشا بعنوان کارشناس و مجری ، به بررسی روند کار شاعران امروز ایران می پردازد. در این برنامه ، روند کار تعدادی از شاعران امروز با حضور خودِ شاعران بررسی می شود. میثم ریاحی شاعر گلستانی ،  یکی از شاعران امروز ایران است که در دومین حضور تلفنی اش در "کارنامک" به بحث پیرامون مجموعه " وقتی صدا را مرتکب شدم " پرداخت . این برنامه در تاریخ 23 بهمن ماه ، ساعت 11:30 ظهر از همین شبکه رادیویی پخش شد .

آثار میثم ریاحی | آرشیو

prev
next

˝شعر دیگر˝ به روایت پرفورمنس آرتیست‌ها بهار علیزاده و دنیای شاعری بهرام اردبیلی
14 دی ماه 1394

در سومین روز ˝سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز˝ اجرا شد

˝شعر دیگر˝ به روایت پرفورمنس آرتیست‌ها / بهار علیزاده و دنیای شاعری بهرام اردبیلی

 

سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهار علیزاده طراح پرفورمنس "هفت دقیقه برج" ( بازخوانی بهرام اردبیلی از "هفت پیکر" نظامی) که عصر دوشنبه 30 آذرماه در گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر و در سومین روز از رویداد "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" برگزار شد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این طرح بر اساس یک رابطه بینامتنی میان "لیلی و مجنون" و "هفت پیکر" نظامی با "هفت پیکر" بهرام اردبیلی شاعر معاصر است. بهرام اردبیلی یکی از شاعران "شعر دیگر" است که در دهه 40 به همراه بیژن الهی، فیروز ناجی، پرویز اسلام‌پور و ... در این سبک کار می‏‌کردند.

وی ادامه داد: آثار این شاعران در دو مجله "شعر دیگر" منتشر شد که "هفت پیکر" بهرام اردبیلی در جلد نخست این کتاب‎ها منتشر شد و امروز هم بعضی، اشعار او را جمع‏‌آوری و منتشر کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های "شعر دیگر" آن است که خلاف شعر کلاسیک، شنیدنی نیست و بیشتر دیدنی است به همین دلیل برای این اجرا راوی اشعار هفت پیکر و لیلی و مجون نظامی را می‎خواند و اجراکنندگان "هفت پیکر" بهرام اردبیلی را رونویسی کردند.

این هنرمند ادامه داد: در این پرفورمنس هفت نفر به سنت هفت پیکر نظامی بر هفت جایگاه رنگین به عنوان نماد هفت گنبد موجود در منظومه نظامی می‎نشینند و با قلم‎هایی به همان رنگ هفت پیکر بهرام اردبیلی را می‏‌نوشتند. آنها هفت پیکر نظامی را می‏‌شنوند اما هفت پیکر بهرام اردبیلی را می‌نویسند گویی که اشعار نظامی از فیلتر مخاطبان عبور کرده و به هفت پیکر بهرام اردبیلی تبدیل می‏‌شود همانطور که این اتفاق برای خود بهرام اردبیلی نیز افتاده است. دلیل اینکه این فرم را انتخاب کردم این بود که اردبیلی و باقی شاعران "شعر دیگر" به اندازه انسان امروز، معاصر بودند یعنی آنان پنجاه سال قبل آن قدر از زمان خودشان جلوتر بودند که امروز خلاف زمان خودشان مخاطب آنها را درک می‏‌کنند، امروز کسی که نظامی می‎شنود و اردبیلی را کتابت می‏‌کند به اندازه او معاصر است و نه بیشتر.

علیزاده با بیان اینکه این اجرا بخشی از یک اجرای هفت اپیزودی است گفت: این دقیقه یک "هفت دقیقه برج" بود. اجرای روزگذشته در واقع معرفی بهرام اردبیلی به کسانی بود که کمتر او را می‏‌شناسند و رونویسی و بردن اشعار او میان مخاطبان به شناخته شدن این شاعر کمک می‏‌کرد.

وی درباره جنبه کاملا تعاملی اجرای خود نیز اظهار کرد: من معتقدم یکی از جنبه‎های اصلی پرفورمنس تعاملی بودن است. به این معنا که اگر مخاطب در اجرای شما نقشی نداشته باشد اثر، تفاوتی با اینستالیشن و هپنینگ ندارد. در این کار نوعی آیین معاصر اجرا شد تا سنتی که اردبیلی پایه‎‌گذاری کرده است سینه به سینه نقل شود.

کارگردان پرفورمنس "هفت دقیقه برج" درباره نمادی از پیکری کفن پوش که در میان گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر قرار داشت و اجرا کنندگان دور آن نشسته‌ بودند نیز توضیح داد: برای من این پیکر بهرام اردبیلی است که در قالب تحت تاثیر هفت پیکر و در محتوی تحت تاثیر لیلی و مجنون نظامی است. این نماد هم پیکر اردبیلی و هم پیکر عشق است. او در جایی از هفت پیکر خود می‏‌گوید: "هفت دروازه آسمان / از آن هفت پیکر ناظم / من اگر کفنی داشتم / نگاه لیلا می‏‌کردم و / می‎مردم" اردبیلی بسیار خوب عشق را می‎شناسد و درباره آن خوب نوشته است.

"سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" تا 8 بهمن با اجرای 28 اجرای دیگر ادامه دارد.

 

لینک مطلب : http://honaronline.ir/Pages/News-65440.aspx

دیدگاهتان را در مورد این مطلب بیان کنید :
نام و نام خانوادگی *
ایمیل
وب سایت
متن پیام *
  کد امنیتی
کد امنیتی *
 
دیدگاه کاربران:

دیدگاهی وجود ندارد