موضوعات
مطالب و نوشتههای اخیر | آرشیو
شعر از میثم ریاحی در مجله ی "وزن دنیا"
شعری از میثم ریاحی مهر ماه 1398 در شماره ی سوم مجله ی "وزن دنیا" (رسانه ی شعر ایران) منتشر شده است . این شماره دارای 276 صفحه و قیمت 40 هزار تومان می باشد .
شعری از میثم ریاحی در آنتولوژیِ «در گسترهی هفتاد»
گروهِ سوم: شاعرانی از دهههای بعدی که به جای سادهنویسی، به دستآوردهای شعرِ هفتاد توجه داشتند و هنجارهای بهدستآمدهی هفتاد را ادامه دادند و بهروزرسانی کردند . در این بخش از کتاب، شعر این شاعران را میخوانیم: مریم فتحی/ پژمان قانون/ شجاع گلملایری/ لادن جمالی/ نعمت مرادی/ علیاصغر عالیزاده/ ایمان مؤمنی/ سردار شمسآوری/ زبیدهی حسینی/ امین احراری/ ابوالفضل نظری/ میثم ریاحی
شعری از میثم ریاحی در مجله "غروب"
شعری از میثم ریاحی در صفحه 164 شماره 12 مجله ی غروب که به فرهنگ ، ادب و هنر اختصاص دارد منتشر شده است .
شعری از میثم ریاحی در فصلنامه "هفتاد"
محمد آشور - مسعود احمدی - شیوا ارسطویی - سامان بختیاری - عابدین پاپی - فرزین پارسی کیا - ابوالفضل پاشا - منیره ی پنج تنی - علیرضا پنجه یی - امیرحسین تیکنی - محمد جانبازان - محمد جدیری رهنمایی - لادن جمالی - رضا چایچی - نادر چگینی - نرگس دوست - ایمان رحمانی - علی رضا رعیت - میثم ریاحی ...
آثار میثم ریاحی | آرشیو
- نقد مجموعه شعر "وقتی صدا را مرتکب شدم" در کتاب "گفتاورد قلم" نوشته ی عابدین پاپی
کتاب «گفتاورد قلم» به قلم عابدین پاپی، شاعر و نویسنده و منتقد ادبی معاصر، توسط انتشارات آوای کلار تهران به چاپ رسید . در بخش دوم این کتاب نویسنده آثار برخی از شاعران معاصر که گرایشی نو به شعر نو داشته اند را مورد بررسی قرار داده است و صفحات 183 الی 192 به شعر میثم ریاحی در مجموعه "وقتی صدا را مرتکب شدم " اختصاص دارد .
- نظری به"وقتی صدا را مرتکب شدم"میثم ریاحی
علی مسعود هزارجریبی
فصلنامه نوشتا و مجله ادبی پیاده رو - ویژه نوروزی : در نهایت شاعر جوان این مجموعه کلام یاکوبسن را خوب درک نموده که "شاعری تجاوز به حدود زبان است " یعنی حتی معیار شکنی و در واقع فرا و فراتر از دوره پیشین کارکردهای زبانی و پرهیز نسبی از الگوها.با سیر و نظر به این مجموعه فضای بحث و چالش و تأمل برای شاعران جوانی که شالوده شکنی در لذت متن و تفکر زایش شگفت را جستجو می کنند پدید می آید.
- تأملی بر "وقتی صدا را مرتکب شدم" میثم ریاحی
نعمت مرادی
روزنامه اطلاعات ، سه شنبه 94/11/20 ، ضمیمه ادب و هنر : نقش تخیل اما بیشتر از هر چیزی نمود پیدا کرده است. شاعر با کوله باری از تجربه ، شاید سراغ سخت ترین واژه ها می رود و با وسواس خاصی آنها را انتخاب می کند. اوترس و واهمه ای درخود را نمی دهد. ریسک کردن را دوست دارد. و این امکان و مهم شاید در حالت نسبی ، این مجموعه شعر را از مابقی مجموعه هایی که از شاعران جوان منتشر می شود متمایز می کند
- بهرام اردبیلی؛دگر اندیش اسطوره ها
پیرامون مجموعه "رهگذری در خواب پروانه ها"
امیر حسین بریمانی
روزنامه بهار ، چهارشنبه 2 دی ماه 1394 ص 12 : بهرام اردبیلی شاعر آوانگارد دهه چهل، در طول شاعری خود، اشعار محدودی در نشریات به چاپ رسانده که در کتاب "رهگذری در خواب پروانه ها" به کوشش میثم ریاحی گردآوری شده است. شعر آوانگارد، واپس زنی الگوهای تثبیت شده در نظام شعری ست و داعیه نگرش نوین را دارد اما ابتدا می باید نمود این نگرش نوین را مشخص کنیم. در جریان واپس زنی و رویکرد بدیع به امر شعری در سه دهه اخیر، چیزی به عنوان بازاندیشی از قلم افتاده است.
- روایتی آگاهانه از طبیعت در چند پله
منصور خورشیدی
سایت رسانه : میثم ریاحی در مجموعه شعر : ” وقتی صدا را مرتکب شدم ” رابطهی خوبی با طبیعت دارد. روایتی محسوس و ملموس که به شکل گفتاری با طبیعت ارتباط برقرار میکند. از نوع رابطهی شاعران ” شعردیگر ” با طبیعت اشیا، جهانی خسته و نشسته در اتاق خود دارد و دلش برای پرستو میسوزد که نمیتواند نام مختصری برای آسمان باشد. و یا ” سنجابی که نگران افتادن آسمان است ” نگران خرگوشها و بنفشهها و نگران شاخههای شکسته روی لبها و دلواپس کوه که بیرابطه مینشیند .
- نگاه عبدالعلی دستغیب
به مجموعه "وقتی صدا را مرتکب شدم"
سروده میثم ریاحی
روزنامه جام جم ، دوشنبه 18 خرداد ، صفحه 8 : راوى خسته و مردد است از اين رو نمى تواند گزاره هاى منظمى به دست بدهد كه خبر از دستگاه منظم انديشگانى و عاطفى دارد و به عنوان كتاب بنگريد. ارتكاب صدا مانند ارتكاب جُرم ! صدا مى تواند دلالت بر حرف شاعرانه داشته باشد پس شاعر در ثبت كلمه ها، كلمه هاى شاعرانه مرتكب جرم شده است يعنى با اين گونه سخنان از ” راه راست“ زبان عادى و قرادادى دور شده و اين قسمى خلاف است .
- "کبودی لرزنده: دریافت "
سید حمید شریف نیا
روزنامه اعتماد / شنبه 22 فروردین 1394 / صفحه 9 : ویژگی های ممتاز شعر میثم ریاحی که ماحصل زیست شاعرانه و کسب تجربه های جدی و متمادی در حوزه ی دوره های معاصر شعر فارسی است، این امکان را برای او فراهم کرده تا بتواند در این بلبشو نوشتاری و انتشاری که هر که می رسد بر نوشته اش نام شعر می گذارد و هر پراکنده نویسی و بی اصول نویسی را سبک تازه ای از شعر می نامد! جایی جدی برای خود باز کند و از حیثیت و هویت شعر اش به کمک شعرش دفاع کند.